Колодненська об’єднана територіальна громада
Збаразький район, Тернопільська область

Про захист прав людини і основоположних свобод

Україна ратифікувала зміни до

Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод

 

20 червня 2014 року Україною як державою-учасницею Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі –  Конвенція) підписано Протоколи №15 до Конвенції, який було ратифіковано лише у жовтні 2017 року на підставі Закону України «Про ратифікацію Протоколів № 15 та № 16 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод» від 05 жовтня 2017 року № 2156-VIII.

Протоколи № 15 спрямований на вирішення проблеми «перевантаженості» Європейського суду з прав людини (далі – ЄСПЛ), підвищення якості його роботи та посилення субсидіарної ролі системи Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Основні зміни, які закріплені Протоколом № 15 стосуються наступного:

1. Встановлено, що Високі Договірні Сторони, відповідно до принципу субсидіарності, несуть основну відповідальність за забезпечення прав і свобод, визначених у цій Конвенції та протоколах до неї, користуються при цьому свободою розсуду, яка є предметом юрисдикції Європейського суду з прав людини, створеного цією Конвенцією, щодо здійснення нагляду. Тобто основна відповідальність за забезпечення прав і свобод лежить на державі, яка зі свого боку, користується свободою розсуду при їх забезпеченні, а нагляд за забезпеченням прав і свобод має субсидіарний характер. Запровадження принципу субсидіарності в основний текст Конвенції, по суті, реалізує його юридичне закріплення в якості базового принципу, яким керується ЄСПЛ у своїй повсякденній практичній діяльності з перших років свого існування.

2. Встановлено вікові обмеження щодо кандидатів в судді які подаються за списками Високими Договірними Сторонами. Зокрема, вік кандидатів повинен бути менше 65 років на день звернення Парламентської асамблеї за списком з трьох кандидатів відповідно до статті 22 Конвенції, тобто при виборі суддів Парламентською Асамблеєю від кожної Високої Договірної Сторони більшістю поданих голосів за списком з трьох кандидатів, запропонованих відповідною Високою Договірною Стороною, вік кандидата не може перевищувати 65 років (статті 21, 22 Конвенції), при цьому скасовується норма пункту 2 статті 23 Конвенції за якою строк повноважень суддів спливає, коли вони досягають 70-річного віку, що є логічним виходячи із змісту внесених змін.

3. Скорочено строки подання заяви до ЄСПЛ з шести до чотирьох місяців від дати постановлення остаточного рішення на національному рівні (ч. 1 ст. 35 Конвенції).

4. Виключається право сторін заперечувати проти рішення Палати відмовитися від розгляду справи на користь Великої палати, якщо справа порушує істотні питання щодо тлумачення Конвенції чи протоколів до неї або якщо вирішення питання, яке вона розглядає, може мати наслідком несумісність із рішенням, постановленим Судом раніше (ст. 30 Конвенції).

5. Виключається застереження щодо однієї з умов неприйнятності скарги відносно суттєвої шкоди. Так, якщо раніше ЄПСЛ не міг оголосити заяву неприйнятною у випадку, якщо заявник не зазнав суттєвої шкоди тільки у разі: 1) якщо повага до прав людини вимагає розгляду заяви по суті; 2) якщо її не було належним чином розглянуто національним судом, то з набранням чинності Протоколом № 15 другий виняток виключається з Конвенції.

Однак, відповідно до статті 7 Протоколу № 15, він набере чинності в перший день місяця, що настає після закінчення тримісячного строку від дати, коли всі держави-сторони Конвенції висловлять свою згоду на обов’язковість для них цього Протоколу. Станом на 20.06.2018 лише 4-ри держав-учасниць не ратифікували даний Протокол.

При цьому, стосовно зміни строків звернення до ЄСПЛ, то відповідно до частини 3 статті 8 Протоколу № 15 зазначена норма набирає чинності після закінчення шести місяців з дати набрання чинності самим Протоколом.

Відтак, зміни визначенні Протоколом № 15 до Конвенції Високими Договірними Сторонами на даний момент не застосовується.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і носить інформаційний характер.

 

Головне територіальне управління юстиції у Тернопільській області